Track&Trace-systemets formål er at skabe bedre overblik over INDTRANS.
Formålet er at få tidsstemplet de enkelte processer gennem forsyningskæden - fra indkøber gennem producent til eksportør -
og at få orienteret indtransvognmændene så tidligt som muligt.

Bestilling af vognmand kan foregå enten direkte fra DANPOT-programmet - eller ved at scanne afhentningsstregkoder (visende ønsket afhentningstid) og gavletiketten.
Her kan du læse mere om hvordan der tilmeldes fra programmet: www.danpot.dk/opslag/vognmandstilmelding.htm

Databasen, der indeholder alle track&trace-data, er til rådighed for såvel vognmænd som leverandører og selskaber. Alle producenter har fået tilsendt et login-navn (eller kan få det) til www.tnt.danpot.dk    

Processer der tidsstemples:
1) Ordre udsendt - 2) Ordre modtaget - 3) Accepteret -  4) Tilmeldt vognmand - 5) Afhentet af vognmand - 6) Modtaget af selskab. For at få tidsstemplet 5) Afhentet af vognmand  skal der bruges en stregkodescanner og en computer med internetadgang.


 

Se PowerPoint-præsentaion af sporingsstederne.


FAQ   

Er scannere trådløse og hvor langt rækker de? 
De fleste modeller er trådløse og rækker ca. 30 m (uden hukommelse) eller op til 20 m (med indbygget hukommelse, som tømmes når den kommer tilbage indenfor rækkevidden).

Hvordan scanner vognmanden?
Vognmanden bruger leverandørens scanner. Flere scannere kan kobles på samme anlæg.

Hvor tit får vognmanden besked?  
DANPOTs database ajourføres når data modtages fra gartneren.

Kan alle selskaber se hvem jeg sælger til? 
Nej, et selskab kan kun se egne ordrer til alle leverandører, ligesom en leverandør kun kan se egne ordrer til alle selskaber.

Har jeg som producent glæde af systemet, hvis vognmanden ikke er med? 
Ja, for vognmanden bruger din scanner når han henter varerne -  I tilfælde af aflæsning forkert sted, kan der straks sendes en e-mail til vognmanden.

Kan man bestille vognmand til at hente varer efter indleveringsdag? 
Nej, systemet korrigerer, så der kan kun afhentes på dagen eller tidligere. Selve klokkeslættet kan ændres. Det er dog kun tilrådeligt hvis man har en aftale med vognmanden.

Hvilke selskaber er med (= Hvem kan udfylde tidsstempel 6)? 
Pt. er der ingen selskaber som scanner ved indlevering.

Hvor ofte skal jeg tilmelde?

Vognmanden er interesseret i at få tilmeldingen så tidligt som muligt. Lige så snart du ved hvornår varerne kan være klar, skal du scanne, så det kan blive tilmeldt til vognmanden. Vognmanden opsamler og akkumulerer tilmeldingerne løbende.

Skal alle gavletiketter scannes? Er det ikke nok at scanne den første etiket? 
Stregkoden er forskellig, så det er vigtigt at alle gavletiketters stregkode scannes. Ellers tilmeldes kun 1 container. 

 

--------------------------
Uddrag fra GartnerTidende om temadag på Hotel Nyborg Strand i oktober 2004::

En stor chance 

Track & Trace vil revolutionere branchen ligesom Danpot gjorde det 

Gartneriejer Poul Graff, Gartneriet Graff Kristensen A/S, er ikke i tvivl.

- Track & Trace er en af de største muligheder for dansk gartnerierhverv, siden det blev besluttet at etablere Danpot. Meningen med systemet er, at vi efter afsendelsen hele tiden får data på, hvor ordren er. Så min vision er, at alle danske potteplanter skal være tilgængelige gennem Danpot/E-pot, og at vi skal være i stand til at følge dem via Track & Trace, sagde Poul Graff og føjede til, at der er skabt en unik database for dansk gartnerierhverv.

Ifølge Poul Graff er den eneste ulempe, at gartnerne skal vænne sig til at scanne stregkoderne på containerne. Fordelene ved Track & Trace er derimod mangfoldige.

- Blandt andet kan vi her og nu spore og følge varen gennem hele forsyningskæden. Og ikke mindst kan vi gennem valid information få identificeret flaskehalsene i kæden, og hermed undgå tvivl om, hvem der har skylden. Systemet må alt andet lige også betyde, at alle kan planlægge bedre, understregede Poul Graff.

Poul Graff blev bakket op af Ib Andersen, direktør i indtrans-firmaet Alex Andersen Ølund.

- Vi ser store fordele ved systemet. Blandt andet vil vi få tidligere og mere løbende tilmeldinger, når gartnerne scanner gavletiketterne. Det giver os bedre tid til planlægning. Som det er nu, har vores to telefondamer rigtig mange opkald lige op til hver deadline. Muligheden for misforståede ordrer burde også forsvinde, sagde Ib Andersen.

Direktør Mogens Nielsen, Danpot Data, kunne fortælle, at det indtil nu kun er Alex Andersen Ølund, der som indtrans-firma har deltaget i forsøgsperioden.

- Kravet til gartnerne er en pc med internetadgang indenfor 30 meter og en stregkodescanner. Stregkoderne på gavletiketterne indeholder en række oplysninger, blandt andet ordre- og fakturanummer. Og alt hvad der udfaktureres på Danpot-systemet tilmeldes automatisk til vognmanden, sagde Mogens Nielsen.